Användning av miljökonsekvensbeskrivningar inom försvarets verksamhet - Regler, erfarenheter, förslag
Publiceringsdatum: 2002-01-01
Rapportnummer: FOI-R--0132--SE
Sidor: 81
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Miljöbalk
- miljökonsekvensbeskrivning
- MKB
- strategisk MKB
- miljölagstiftning
- environmental act
- environmental
- impact Assessment (EIA)
- strategic environmental
- Assessment (SEA)
- environmental legislation
Sammanfattning
Syftet med denna rapport är att undersöka förutsättningarna att utöka användningen av miljökonsekvensbeskrivningar ~13) inom det militära försvaret. Därutöver har det bedömts vara av värde att återge och kommentera vissa centrala avsnitt i miljöbalken rörande MK13 och i övrigt den lagstiftningsmässiga regleringen av Försvarsmaktens miljöverksamhet. Miljöbalken trädde i kraft 1999-01-01. Miljöbalken innebär bl a att ett flertal författningar inom miljöområdet samordnas. Detta gäller bl a beträffande MK13. Frågor rörande MK13 har fått en tydligare reglering. MK13 syftar till att behandla direkta och indirekta miljömässiga konsekvenser av ett beslut. Vi pekar på några tillkortakommanden i nuvarande praxis vad gäller MK13 och föreslår åtgärder. Aspekter på den prövade frågan som avser försvarseffekt, ekonomi, sysselsättning etc faller definitionsmässigt utanför MK13. Därför utgör MK13 inte ett komplett beslutsunderlag. Det kan mot denna bakgrund övervägas att integrera ekonomiska bedömningar i IvIKB- processen. Denna möjlighet diskuteras i rapporten. Ett annat sätt att förbättra MK13 är att skifta dess fokus mot mer strategiska frågor såsom planer, program och policies. Detta görs i strategisk MK13. Vi anser, att strategisk MK13 skulle kunna användas inom försvaret. Det återstår emellertid åtskilligt utvecklingsarbete innan strategisk MK13 kan bli ett regelmässigt återkommande moment i planeringsprocessen. Slutligen pekar vi på några fall där MK13 och strategisk MKB skulle kunna tillämpas för att förbättra miljöarbetet inom försvaret.