Spel och underhållningsteknologi som stöd för distribuerat lärande
Publiceringsdatum: 2001-01-01
Rapportnummer: FOI-R--0210--SE
Sidor: 26
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- 510
- COTS
- demonstrator
- distribuerat lärande
- lågkostnadsimulering
- PC-spel
- spelbaserat lärande
- träning
- COTS
- commercial PC-games
- distributed training
- game based learning
- low cost simulation
Sammanfattning
Syftet med studien har varit att skapa ett underlag inför beslut om spel- och nöjesteknologi som stöd för träning och utbildning kan vara ett intressant forskningsområde. Bakgrunden är ett projektförslag med namnet "Spel- och underhållningsteknologi som stöd för distribuerat lärande" som under våren skickades till FOls fria forskningsråd. Förslaget bedömdes som relevant och erhöll därför medel för fortsatt beredningsarbete under sommaren 01. Rapporten inleds med en redogörelse för hur spel- och nöjesteknologi idag används inom olika försvarsmakter, främst det amerikanska, men även inom civila områden. Därefter ges förslag på hur den här typen av teknologi kan användas inom svenska försvaret, hur den kan prövas och jämföras med annan teknik för träning och utbildning, samt vilken typ av träning och utbildning som är möjlig att genomföra. Slutligen ges exempel på olika demonstratorer som kan utvecklas och vilka ämnesområden som bör studeras ytterligare.