Digitala enkäter

Författare:

  • Fröberg Carolina
  • Hanberger Maria

Publiceringsdatum: 2001-01-01

Rapportnummer: FOI-R--0246--SE

Sidor: 44

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • 520
  • digitala enkäter
  • pappersenkäter
  • distribution
  • gränssnitt
  • automatiserad svarsbearbetning
  • digital surveys
  • papersurveys
  • distribution
  • GUI
  • automated analysis

Sammanfattning

Digitala enkäter har idag blivit ett alternativ till de traditionella pappersenkäterna. Vad skiljer då digitala enkäter från pappersenkäter? Finns det några fördelar respektive nackdelar att välja en digital enkät jämfört med en pappersenkät? Dessa frågor har belysts med avseende på enkätens konstruktion, distribution, besvarande, sammanställning och svarspresentation. De huvudsakliga skillnaderna mellan digitala enkäter och pappersenkäter som vi funnit är att de digitala enkäternas fördel framför allt ligger i deras möjlighet till svarskontroll samt snabbhet i distribution och bearbetning. Till de digitala enkäternas nackdel kan nämnas att deras teknikberoende i sig kan vara ett hinder i konstruktion och distribution. Tekniken kan krångla och människor som ska hantera enkäten kan ha svårt att lära sig det program i vilket enkäten ska konstrueras. Vårt enkäthanteringsförslag förespråkar bland annat att det vid konstruktionen av en digital enkät bör finnas en mall/användarhandledning att gå efter. Riktlinjer för gränssnittsutformning bör uppmärksammas och en pilotstudie innefattande kontroll av frågor, användbarhet och teknik bör genomföras innan enkäten slutligen distribueras. Vid distributionen bör nätverk utnyttjas för att få en snabb distribution och en muntlig presentation bör åtfölja enkäten, kompletterat med skriftliga anvisningar i enkäten. För god användbarhet bör det vara möjligt att gå tillbaka och ändra sina svar i enkäten. Det eventuella bortfallet bör motverkas genom svarskontroller. Då enkätsvaren slutligen ska sammanställas för presentation bör möjligheten till snabb och automatiserad svarsbearbetning utnyttjas.