Prognos för avgasemissioner från civil flygtrafik för åren 2006, 2010 och 2030 - basår 2000

Författare:

  • Näs Anette
  • Svensson Fredrik
  • Tourde Daniel

Publiceringsdatum: 2003-01-01

Rapportnummer: FOI-R--0802--SE

Sidor: 31

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • Civilflyg
  • prognos
  • emissioner
  • trafikutveckling
  • vätgasteknik
  • låg-NOx-teknik
  • civil aviation
  • forecast
  • emissions
  • traffic development
  • hydrogen technology
  • low NOx technology

Sammanfattning

Utsläppen från civil flygtrafik i Sverige för åren 2006, 2010 och 2030 presenteras i relation till basåret 2000. Beräkningarna baseras på trafikprognosstatistik tillhandahållen av luftfartsverket. Separata prognosberäkningar har utförts för introduktion av en flotta driven med vätgas, biobaserad fotogen samt en flotta försedd med motorer med låg-NOX-teknik. De utsläppsslag som presenteras i rapporten är CO2, H2O, NOX, HC och CO. Beräkningarna omfattar dels totalutsläppen under hela flygningarna, dels utsläp-pen under den s.k. LTO delen av flygningarna. CO2-emissionerna per passagerare skulle år 2030 i jämförelse med basåret kunna minskas med 15% om flygplansflottan förnyas med bästa tillgängliga teknik. Införande av låg-NOX teknik skulle för samma scenario medföra en minskning på 23%, medan en successiv introduktion av vätgasflygplan skulle ge en minskning av CO2-utsläppen med hela 55%. NOX-emissionerna förväntas på motsvarande sätt minska med 12% per passagerare för det traditionella teknik-scenariet, med 46% för låg-NOX-scenariet och med 57% för vätgasscenariet.