Analys och förslag till stöd för HKV 05
Publiceringsdatum: 2006-01-01
Rapportnummer: FOI-R--1986--SE
Sidor: 55
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- helhet
- flöde
- kompetens
- kund
- process
- organisation
- entirety
- flow
- competence
- customer
- organization
Sammanfattning
Vår samlade bedömning är att det är ganska långt kvar till att nå det vi tolkat vara Överbefälhavarens målambition med en flödesorganisation, men att vi ändå ser att Försvarsmaktens Högkvarter har gått framåt. Föreliggande rapport är en av flera rapporteringsvägar för de resultat och rekommendationer som FOI-projekt "Stöd till HKV NY" lett fram till under 2005. De frågor som ställs och besvaras i rapporten utarbetades i samverkan mellan FOI-projektet och beställaren. Dessa frågor är "Hur upplevs HKV 05?", "Hur var det tänkt att HKV 05 skulle se ut?", "Vart skall vi?" och "Hur borde det vara?" För att kunden lättare skall känna igen sig så är rapporten uppbyggd med hjälp av de fyra begrepp som använts i interna beslutsdokument inför den omorganisationen HKV gjort. Dessa begrepp är helhet, flöde, kompetens och kund. Analysen har gjorts i den arbetsvetenskapliga traditionen och resultaten återfinns i ett antal rekommendationer i rapporten.