Propulsion Integration Project, design and analysis of compact UAV ducts
Publiceringsdatum: 2006-01-01
Rapportnummer: FOI-R--2019--SE
Sidor: 60
Skriven på: Engelska
Nyckelord:
- Kanal
- intag
- UAV
- låg signatur
- krökt
- CFD
- experiment
- tryckåtervinst
- distortion
- DC60
- design
- duct
- inlet
- design
- UAV
- stealth
- highly offset
- CFD
- experiment
- pressure recovery
- distortion
- DC60
Sammanfattning
Framdrivningsintegrationprojektet på FOI har haft som målsättning att studera kraftigt krökta kanaler och luftintag till obemannade flygplan, så kallade UAVer, med krav på låg signatur. Flera delproblem kring krökta luftintagskanaler har analyserats i olika arbetspaket. Denna rapport redovisar det aerodynamiska arbetet inklusive undersökningar av läpputformning och påverkan av framkropp. En mängd olika kanaler togs fram och utvärderades med hjälp av FOI´s strömningsberäkningsprogram EDGE. En kanal valdes ut för fortsatta studier och integration i en befintlig lågsignaturfarkost. De framräknade resultaten har jämförts med experiment i form av statiskt riggprov samt komplett intag med framkropp i FOI´s transoniska vindtunnel T1500.