Interference Risks from Wireless Power Transfer for Electric Vehicles

Författare:

  • Karina Fors
  • Sara Linder
  • Peter Stenumgaard

Publiceringsdatum: 2020-10-01

Rapportnummer: FOI-R--4808--SE

Sidor: 31

Skriven på: Engelska

Forskningsområde:

  • Ledningsteknologi

Nyckelord:

  • trådlös laddning
  • eldrivna fordon
  • interferens
  • elektromagnetisk emission

Sammanfattning

Trådlös laddning av elfordon är en relativt ny tillämpning av trådlös energiöverföring och dess påverkan på andra system är inte helt undersökt. Frekvenserna för trådlös laddning används också av radiokommunikationssystem. Eftersom tekniken är relativt ny pågår det mycket arbete med att utveckla tekniken i sig, men också att undersöka möjliga störningar av andra system och fastställa emissionsgränser. Det finns till exempel en arbetsgrupp inom ITU-R som undersöker trådlös laddnings möjliga påverkan på radiokommunikationstjänster som arbetar på samma eller angränsande frekvenser. Resultaten i denna rapport är ett komplement till arbetet inom den gruppen. Det finns flera föreslagna frekvensband för trådlös laddning av fordon med olika egenskaper. Från föreslagna emissionsnivåer på dessa frekvenser gör vi jämförelser med bakgrundsbruset och beräknar ett avstånd inom vilket störningen överskrider bruset. Den sammanlagda effekten från flera WPT-EVsystem beräknas också. För ett antal radiokommunikationstjänster härleds skyddsavstånd. Den övergripande slutsatsen är att strålad emission från WPT-EV kan orsaka icke-försumbara störningsproblem för ett antal radiobaserade tjänster vid samlokaliseringsavstånd varierande mellan några tiotals meter upp till tiotals kilometer. Den sammanlagda effekten från flera WPT-EV system kan ge en ökning av brusnivån inom flera hundra kilometer.