Mallar till stöd för taktiska diskussioner, avdömningar och inspel i övningar
Publiceringsdatum: 2020-09-29
Rapportnummer: FOI-R--4970--SE
Sidor: 45
Skriven på: Svenska
Forskningsområde:
- Operationsanalys och strategisk planering
Nyckelord:
- avdömning
- avdömningsunderlag
- spel
- övning
- militär träning
- militär utbildning
- ledning
- taktik
- förmågeutveckling
- militär planering
Sammanfattning
Försvarsmaktens ledningsstridsskola (LedSS) genomför lednings- och stabsträning av bataljoner och brigader. Träningen utförs i form av övningar. Ofta är motståndarens agerande bestämt i förväg. För vissa högre lärandemål krävs dock en adaptiv motståndare som anpassar sitt agerande efter vad de övade gör. Bedömningar av stridsförlopp och stridsutfall måste då hanteras och beskrivas av spelledningen allteftersom de uppstår, ofta under stor tidspress. Rapporten redovisar fyra mallar som avser öka förmågan att genomföra övningar med en adaptiv motståndare. Den första mallen ska stödja diskussioner av framgångsfaktorer och en helhetsbedömning av en stridssituation (taktiska diskussioner). Den andra mallen ska föreslå hur det gick i striden, det vill säga föreslå ett stridsutfall som stöd för reflekterande diskussioner och som inspiration för fastställande av ett nytt läge. Den tredje mallen stödjer i att välja tolkning av stridsutfallets mer konkreta innebörd. Detta väljs och formuleras som beroende av syftet med övningen och hur utfallet eventuellt ska förmedlas till andra. Den fjärde mallen ska stödja i att utforma och dokumentera inspel och beskriva hur de övade ska få kännedom om dessa. Rapporten vänder sig i första hand till de som leder genomförandet av lednings- och stabsträningsövningar (spelledningen) samt de som följer upp och stödjer de övade med att nå övningens lärandemål under övningen på plats eller på distans (stabsinstruktörer). Rapporten bedöms dock även vara av intresse för de som utbildar i taktik med hjälp av spel (lärare) samt de som önskar en enkel diskussions- och avdömningsmetod till stöd för förloppskapande och/eller utforskande spel (operationsanalytiker).