Metoder för user experience - UX - Tillämpning vid utveckling av HMI för Gripen E

Författare:

  • Jonathan Svensson
  • Maria Wikström
  • Patrik Lif

Publiceringsdatum: 2020-11-26

Rapportnummer: FOI-R--5023--SE

Sidor: 45

Skriven på: Engelska

Forskningsområde:

  • Flygsystem- och rymdfrågor

Nyckelord:

  • metodik
  • UX
  • användbarhet
  • användarcentrerad systemutveckling
  • HMI
  • gränssnitt
  • JAS 39 Gripen
  • utvärdering
  • utveckling
  • interaktionsdesign

Sammanfattning

En litteraturgenomgång har genomförts inom projektet HMI-stöd Gripen E i syfte att beskriva vanligt förekommande metoder för att arbeta med användarupplevelse (eng. user experience - UX). Metodernas lämplighet att användas vid utveckling av pilotgränssnitt diskuteras i denna rapport. Begreppen användbarhet och UX är nära besläktade. UX skildrar behov och användarens alla upplevelser över tiden, medan användbarhet rör aspekter som effektivitet och nytta som i sin tur påverkar en användares totalupplevelse. I denna rapport finns drygt 35 metoder beskrivna som dels handlar om sätt att skapa en förståelse för användare, kontext, behov och möjliga designlösningar, dels sätt att utvärdera design och interaktion. En workshop har genomförts med några av Saabs designers och utvecklare av HMI för Gripen E, där UX-metoder presenterades och deras potential diskuterades. Generellt beskrev deltagarna från Saab utmaningar inom designarbetet i och med den långa systemlivslängden. De UX-metoder som deltagarna använder sig av är mestadels inriktade på att ta fram och utvärdera designförslag och delsystem. Kontakten med användarrepresentanterna är direkt och den huvudsakliga metoden är återkommande användartester. Det är viktigt att metoderna genererar resultat som leder utvecklingen framåt och att det ges möjlighet att åtgärda enligt resultaten från testerna för att undvika frustration i utvecklingsorganisationen. Det är inte allt som går att mäta som är viktigt, och inte allt som är viktigt går att mäta. En kombination av metoder behövs för att komplettera bilden av användare, interaktion och respons både vad gäller beteende och åsikter.