En sammanflätad industri - En nätverksanalys av de europeiska försvarsföretagen
Publiceringsdatum: 2024-02-15
Rapportnummer: FOI-R--5521--SE
Sidor: 61
Skriven på: Svenska
Forskningsområde:
- Försvarsekonomi
Nyckelord:
- Försvarsmarknad
- försvarsföretag
- försvarsindustri
- materielsamarbeten
- forskningssamarbeten
- social nätverksanalys
- Europeiska försvarsfonden
- EDF
- Horisont
Sammanfattning
Efter många års ekonomiska nedskärningar inom försvarssektorn har det försämrade säkerhetsläget och kriget i Ukraina lett till kraftiga ökningar av efterfrågan på produkter på försvarsmarknaden. EU har vidtagit åtgärder för att minska fragmenteringen och öka innovationskraften på den europeiska försvarsmarknaden. Därtill har kunskapsutvecklingen blivit alltmer komplex och svåröverskådlig. För att kunna bedöma hur dessa trender kommer att påverka svenska försvarsföretag är det viktigt att förstå hur försvarsmarknaden ser ut och fungerar. Denna studie är ett första steg för att mer systematiskt bygga kunskap om försvarsmarknaden och försvarsföretagen. Studiens syfte är att kartlägga de europeiska försvarsföretagen och deras samarbeten och kopplingar. Studien omfattar större eller viktigare försvarsföretag i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige, Norge och Finland. Social nätverksanalys har använts för att analysera samarbetena. Studiens resultat visar bland annat att samarbetena är bredare inom ramen för Europeiska försvarsfonden och ramprogrammet Horisont jämfört med produktsamarbeten och joint venture. Resultaten är i linje med tidigare studier. Det är framför allt de stora försvarsföretagen Leonardo, Airbus, Thales och delvis Safran som utgör kärnan i samarbetena. Denna studie har åskådliggjort egenskaper hos och kopplingar mellan de största försvarsföretagen. Fortsatta studier behövs för att också förstå djupet i försvarsmarknaden och försvarsindustrin.