Pedagogiska perspektiv på cybersäkerhetsövningar - En motivering samt litteraturöversikt
Publiceringsdatum: 2025-01-27
Rapportnummer: FOI-R--5575--SE
Sidor: 45
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- cybersäkerhet
- cybersäkerhetsövning
- lärande
- pedagogik
Sammanfattning
Cybersäkerhetsövningar är ett väl etablerat sätt att öva färdighet och förmåga att hantera hot inom cyberdomänen. Denna typ av övningar genomförs i en kontrollerad, simulerad och realistisk miljö, där deltagarna förväntas utveckla förmåga att hantera olika typer av hot och attacker. Inom forskning och praktik har dock detta område varit mycket tekniskt fokuserat, vilket har resulterat i att deltagarnas kunskapsutveckling och lärande vid övningstillfället tas mer eller mindre för givna. Inom forskning och praktik framförs dock ett tydligt behov av mer gränsöverskridande och holistiska perspektiv på cybersäkerhetsövningar. Framförallt beskrivs ett tydligt behov av att integrera perspektiv på lärande och pedagogik inom området. Utan pedagogiska perspektiv på cybersäkerhetsövningar är det svårt att säkerställa att deltagarna verkligen utvecklar det lärande och den förmåga som eftersträvas. Denna rapport presenterar resultatet av en litteraturöversikt med fokus på pedagogiska perspektiv på cybersäkerhetsövningar. Sammanfattningsvis kan konstateras att detta forskningsområde är tydligt drivet av ökande cybersäkerhetsbehov, är relativt nyetablerat och kräver fortsatt forskning. Nuvarande forskning presenterar flera goda tankar och välmotiverade argument, men tydliga ansatser och metodik där pedagogik är en integrerad del genom övningens livscykel saknas. Pedagogiska perspektiv på cybersäkerhetsövningar är ett delområde i behov av fortsatta studier och kunskapsutveckling. Denna rapport är ett steg mot att motivera och vidareutveckla detta forskningsperspektiv på cybersäkerhetsövningar inom Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).