Fejkad nyhet! "Hur du äger en myndighet, lurar hela pressen och vinner över alla i ett par enkla steg"
Publiceringsdatum: 2020-11-11
Rapportnummer: FOI-R--4839--SE
Sidor: 73
Skriven på: Svenska
Forskningsområde:
- Krisberedskap och civilt försvar
Nyckelord:
- -
Sammanfattning
I mars 2014 genomförde fredsaktivister en manifestation utanför Inspektionen för strategiska produkter (ISP). Parallellt genomförde aktivistsammanslutningen Yes Men Sverige en informationsaktion för att föra upp frågan om svensk vapenexport på nyhetsagendan. Med en fejkad webbplats och ett fejkat pressmeddelande som såg ut att komma från ISP spreds ett falskt narrativ. Myndighetens telefoni blockerades och det enda öppna numret var det som gick till "generaldirektören", vilken spelades av aktivisterna ur Yes Men Sverige. Efter att TT Nyhetsbyrån lurats att gå ut med den fejkade nyheten dök den snart upp hos andra medieaktörer, däribland Sveriges Radio Ekot som genomförde en radiointervju med en påhittad ISP-medarbetare från Yes Men Sverige. Analysen visar att Yes Men Sverige utgick från korrekta fakta rörande manifestationen utanför ISP:s lokaler och att de utvecklade dessa fakta till falsk information om att aktivister varit inne i myndighetens lokaler. Påverkansteknikerna symbolhandling, teknisk manipulation, desinformation och vilseledande identiteter användes vilket fick den fejkade nyheten att hamna hos en trovärdig nyhetskälla med högt anseende. Detta blev starten på en så kallad informationstvätt och ett utnyttjande av sårbarheter i mediesystemet. Informationsaktionen polisanmäldes inte och det blev därför ingen juridisk prövning av den.